Skip to main content

Utskick av nyhetsbrev har blivit relativt populärt den senaste tiden och för goda skäl. Det är ett enkelt och kostnadseffektivt sätt att kommunicera med kunder och potentiella kunder. Med andra ord är det perfekt som kommunikationskanal för många olika typer av företag. När du gör dessa utskick är det dock viktigt att du har koll på GDPR och håller dig inom vad som godkänns. I den här artikeln tar vi upp just det och lite andra användbara tips.

Varför koll på GDPR är väsentligt

GDPR står för General Data Protection Regulation och är en förordning som började gälla år 2018. Dataskyddsförordningen som den också kallas skapades för att öka säkerheten för alla individer och öka valmöjligheten kring hur ens egna personuppgifter hanteras. I och med GDPR blev det större krav på hur personuppgifter samlas in, hanteras och sparas. Det blev också krav på att personen måste göra ett aktivt samtycke till hur du hanterar eller lagrar deras personuppgifter. Personen måste också göra ett aktivt samtycke till att du skickar e-postmarknadsföring till de, annars är dina nyhetsbrev inte lagliga.

Det var bara lite av det viktigaste, sammanfattat och konsist. Det finns mycket mer att hålla koll på när det gäller nyhetsbrev och GDPR, så se till att du är noga påläst innan du börjar göra utskick.

Få proffshjälp med dina nyhetsbrev

Förenkla din e-postmarknadsföring genom att använda dig av digitala verktyg. På så sätt kan du vara tidseffektiv och göra marknadsföringen både bättre och roligare. Välj därför en plattform som har allt du behöver och som du kan jobba med när som helst.

Ett bra exempel på en sådan plattform är Paloma. Med smarta funktioner som hjälper dig att spara tid kan du förenkla dina utskick av nyhetsbrev och göra det okomplicerat att följa GDPR. Dessutom har plattformen en design som gör det hela lätt att använda.

Med ordentlig hjälp och koll på läget blir det enkelt att sköta din e-postmarknadsföring.